ANUL
SCOLAR 2016 – 2017, CU MODIFICARI, NOUTATI,…
Ministrul Educaţiei Naţionale şi
Cercetării Ştiinţifice, Mircea Dumitru, şi secretarul de Stat Monica Cristina
Anisie au susţinut joi, 1 septembrie, o conferinţă de presă pe tema
pregătirilor derulate de Ministerul Educaţiei, în perspectiva începerii anului
şcolar 2016-2017.
În acest context au fost
prezentate atât activităţile curente desfăşurate în perioada premergătoare
debutului noului an şcolar, cât şi noutăţile în materie de politici
educaţionale pe care Ministerul Educaţiei a decis să le adopte pentru a veni în
sprijinul elevilor, profesorilor şi părinţilor.
„Şcoala este în primul rând
pentru elevi şi despre elevi, dar evident trebuie făcută şi de către profesori,
care sunt mentori, formatori, adică cei care au grijă de dezvoltarea
personalităţii elevilor. Transformarea necesară în învăţământul preuniversitar este
una structurală, de aceea îmi doresc ca în mandatul pe care îl am să începem,
dacă nu aceste transformări structurale ca atare, cel puţin un dialog onest,
deschis, în aşa fel încât să avem în viitorul apropiat un teren fertil pe care putem să impunem aceste transformări
structurale”, a declarat ministrul Mircea Dumitru.
În acest sens, ministrul
Educaţiei a punctat câteva măsuri adoptate în ultimele două luni: aprobarea, în
premieră, a Statutului Elevului, acordarea de manuale gratuite pentru elevii claselor
a XI-a şi a XII-a, conform prevederilor legale, decontarea integrală a navetei
elevilor, revizuirea cadrului legal privind combaterea segregării şcolare,
dezvoltarea învăţământului profesional-dual şi profesionalizarea managementului
şcolar.
În legătură cu acest ultim
aspect, ministrul Mircea Dumitru a fost ferm: „După 10 ani de intruziune
politică în şcoală credem că este momentul pentru reprofesionalizarea
managementului şcolar. În luna octombrie vom organiza concursuri de directori
pentru toate unităţile de învăţământ, de la grădiniţă la liceu. Vom trimite
observatori care să se asigure de
desfăşurarea în condiţii de intransigenţă şi corectitudine a acestor
concursuri”.
Secretarul de stat Monica
Cristina Anisie a detaliat măsurile introduse de Ministerul Educaţiei, începând
cu structura anului şcolar şi terminând cu examenele naţionale. Astfel, în
calendarul anului şcolar 2016-2017 au fost corelate perioadele de vacanţă şi
perioadele de cursuri pentru a optimiza calendarele examenelor şi ale concursurilor
naţionale. O atenţie specială a fost acordată programului naţional „Şcoala
altfel”, al cărui program de desfăşurare a fost flexibilizat. Programul se va
întinde pe durata a 5 zile lucrătoare, lăsând la decizia comunităţii şcolare
perioada pentru derularea programului, după cum urmează: 21 noiembrie – 2
decembrie 2016, 27 februarie – 31 martie 2017 şi 15 mai – 9 iunie 2017
(învăţământul preşcolar şi primar), respectiv 17 octombrie – 2 decembrie 2016,
27 februarie – 31 martie 2017 şi 15 mai – 9 iunie 2017 (învăţământul gimnazial,
liceal, profesional şi postliceal).
În ceea ce priveşte examenele
naţionale, au fost optimizate calendarele de desfăşurare pentru a evita
suprapunerile şi suprasolicitarea activităţilor de organizare. Mai exact, prima
sesiune a examenului de Bacalaureat din anul 2017 se va încheia pe 24 iulie, în
timp ce a doua va avea ca punct final data de 21 august. O altă modificare,
valabilă şi în cazul Evaluării Naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a,
vizează eliminării prevederii conform căreia nota finală după soluţionarea
contestaţiilor se modifică numai în cazul în care, între nota iniţială şi nota
de la contestaţii există o diferenţă de minimum 0,5 puncte.
În procesul de admitere în
învăţământul liceal de stat, ponderea mediei claselor V-VIII în calculul mediei
de admitere a fost redusă la 20% (de la 25%) tocmai pentru a accentua
importanţa Evaluării Naţionale la finalul clasei a VIII-a. De asemenea,
repartizarea computerizată a elevilor în clasa a IX-a se va realiza într-o singură
etapă, urmată de o perioadă dedicată rezolvării cazurilor speciale, conform
metodologiei.
Tot din dorinţa de a
descongestiona activitatea din timpul vacanţei de vară, examenul pentru
definitivare în învăţământ se va organiza în perioada vacanţei de primăvară
(luna aprilie).
Secretarul de stat Monica
Cristina Anisie a făcut un apel public către cadrele didactice pentru a veni în
sprijinul Ministerului Educaţiei în procesul de debirocratizare a activităţii
din şcoală. „Am redus numărul de comisii din cadrul unităţii de învăţământ de
la 24 la 7. Un profesor nu trebuie să fie preocupat să facă hârtii, ci de modul
în care îşi pregăteşte lecţia şi de modul în care se prezintă la lecţie.
Trebuie să nu mai avem elevi plictisiţi la şcoală, trebuie să înţeleagă toţi
colegii mei, profesorii, că este momentul să-i motiveze pe elevi, să-i facă să
vină cu drag la şcoală”, a declarat Monica Cristina Anisie. Aceasta a mai
anunţat că până la finalul anului 2016 va fi aprobat şi Codul Etic pentru
învăţământul preuniversitar.
De asemenea, cei doi demnitari au
solicitat autorităţilor locale să se implice mai mult în asigurarea unei baze
materiale care să permită desfăşurarea unui proces didactic la parametri
optimi.
Detalii:
1. STRUCTURA ANULUI ȘCOLAR 2016 – 2017 (OM
4.577/ 20.07.2016)
o 35 de săptămâni de cursuri,
însumând 169 de zile lucrătoare, şi se structurează în două semestre: semestrul
I (12 septembrie 2016 – 3 februarie 2017) şi semestrul al II-lea (13 februarie
2017 – 16 iunie 2017)
o 26 mai 2017 – încheierea
cursurilor pentru clasa a XII-a
o 9 iunie 2017 – încheierea
cursurilor pentru clasa a VIII-a
o 16 iunie 2017 – final cursuri
o Vacanța de primăvară – două
săptămâni
o Flexibilizarea perioadei
programului național “Școala altfel”
o Corelarea perioadelor de
vacanță / cursuri pentru optimizarea calendarelor examenelor și a concursurilor
naționale
o 1 Iunie – activități de
sărbătorire a Zilei Internaționale a Copilului
2. Examene naționale
i. Bacalaureat – OM 5.070 /
31.08.2016
ii. Evaluare Națională a elevilor
de clasa a VIII-a – OM 5.071 / 31.08.2016
o Concluzii 2016:
1. Reducerea numărului actelor de
corupție prin acțiuni de prevenire și combatere (procedura de transport și de
evaluare a lucrărilor în alt județ)
2. Suprapunerea activităților din
cadrul comisiilor de examene (calendarul elaborat în anul anterior a prevăzut
activități pe toată perioada vacanței)
3. Divergențe exprimate de opinia
publică referitoare la modalitatea de stabilire a notei finale în urma
contestațiilor
NOUTATI 2017:
1. Am optimizat calendarele
pentru evitarea suprapunerilor și a suprasolicitării activităților de
organizare
2. Am eliminat prevederea conform
căreia nota finală după contestații se modifică numai în cazul în care, între
nota inițială și nota de la contestații, există o diferență de minimum 0, 5
puncte
3. Admiterea în învățământul liceal – OM 5079 / 31.08.2016
- NOUTATI
ADMITERE 2017:
1. În calculul mediei de
admitere, ponderea mediei claselor V – VIII reprezintă 20%, în comparație cu
25% în anul școlar actual.
2. Admiterea în liceu se va
realiza într-o singură etapă computerizată, urmată de o etapă în care se vor
analiza cazuri speciale. Astfel, admiterea se va finaliza mai repede.
- RESURSE UMANE
i. Definitivat
ii. Titularizare
1. Metodologiile sunt în lucru,
în etapa de consultare cu partenerii de dialog social, cu care deja s-au agreat
calendarele de organizare și desfășurare.
2. Examenul pentru definitivare
în învățământ se va organiza în perioada vacanței de primăvară (luna aprilie).
3. Concursul pentru ocuparea
posturilor didactice va avea loc în data de 12 iulie 2017.
5. Programe naționale
- PROGRAMUL NATIONAL “SCOALA ALTFEL” (OM
5085)
1. Metodologie specifică, menită
să ducă la o abordare coerentă a Programului național ”Școala altfel” .
2. Se va întinde pe durata a 5
zile lucrătoare lăsând la decizia comunității școlare perioada pentru derularea
programului, după cum urmează:
- 21 noiembrie – 2 decembrie
2016,
- 27 februarie – 31 martie 2017
şi
- 15 mai – 9 iunie 2017 (învăţământul
preşcolar şi primar), respectiv
- 17 octombrie – 2 decembrie
2016,
- 27 februarie – 31 martie 2017 şi
- 15 mai – 9 iunie 2017
(învăţământul gimnazial, liceal, profesional şi postliceal).
3. Proiectarea programului
„Școala altfel” se va realiza în patru etape:
a) investigarea intereselor
copiilor preșcolari/elevilor;
b) alcătuirea ofertei „Școala
altfel” (totalitatea activităților educative din care preșcolarii/elevii pot să
aleagă);
c) înscrierea copiilor
preșcolari/elevilor la activități;
d) elaborarea detaliată a
programului pe baza opțiunilor individuale ale copiilor preșcolari/elevilor.
- PROGRAMUL NATIONAL DE ACORDARE A UNUI
SUPORT ALIMENTAR (“MASA CALDA”)
– Program pilot aflat în faza de
avizare interministerială care se va desfășura în 50 de unități de învățământ
cu aproximativ 30. 000 de beneficiari, elevi și preșcolari.
– Diversitate a unităților de
învățământ alese (rural, urban mic, urban mare, dispersie geografică,
facilități diferențiate)
-
FIECARE COPIL ÎN GRADINITA
– Acordarea de tichete valorice
pentru susținerea participării preșcolarilor din familii cu condiții
socio-economice precare la activitățile didactice din grădinițe.
- DEZVOLTAREA INVATAMANTULUI PROFESIONAL
DUAL
– Se dezvoltă cadrul legislativ
pentru asigurarea unui parcurs educațional prin învățământul dual pentru
absolvenții clasei a VIII-a
- POLITICI NAȚIONALE
o Asigurarea manualelor școlare
pentru elevii claselor a XI-a și a XII-a
– S-a aplicat pentru prima dată
prevederea din Legea Educației Naționale conform căreia elevii ciclului
superior al liceului beneficiază de manuale gratuite
– Date: 3.6000.000 de manuale
școlare, 30 milioane de lei, 375.000 de elevi
- ROFUIP
– Realizarea unui regulament –
cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar pe
baza căruia fiecare unitate de învățământ își va elabora propriul regulament
– Cea mai importantă prevedere
care vizează, într-o primă fază, debirocratizarea în sistemul de educație este
reducerea numărului de comisii din cadrul unității de învățământ de la 24 la 7
- STATUTUL ELEVULUI
– Am elaborat, în parteneriat cu
reprezentanții elevilor, actul normativ ce reglementează atât drepturile, cât
și obligațiile elevilor
- DECONTAREA NAVETEI ELEVILOR
– Proiect de OUG de modificare a
LEN care prevede decontarea integrală a navetei elevilor
- PROFESIONALIZAREA MANAGEMENTULUI SCOLAR
– Creșterea calității actului
educațional în mediul școlar presupune și profesionalizarea funcției de
management. După o perioadă de aproximativ 10 ani, vom organiza concurs pentru
ocuparea funcțiilor de director și directori adjuncți.
– Calendarul și metodologia sunt
aprobate prin OM 5080 / 31.08.2017
– Concursul se va desfășura
începând cu 12 octombrie 2016, data
probei scrise organizată la nivel național. Proba de evaluare a CV-ului și
interviul vor fi organizate în perioada 13 octombrie 2016 – 11 noiembrie 2016
-
ASIGURAREA SECURITATII ÎN SCOLI
– Planul naţional comun de
acţiune (MDRAP – MENCŞ – MAI) pentru creşterea gradului de siguranţă a elevilor
şi a personalului didactic şi prevenirea delincvenţei juvenile în încinta şi în
zonele adiacente unităţilor de învăţământ preuniversitar
- IN LUCRU:
o Elaborarea programelor școlare
pentru gimnaziu
o Învățământul dual – modificări
legislative pentru asigurarea unui cadru coerent
o Debirocratizarea muncii
profesorului – consultare publică online
o Codul de etică pentru
învățământul preuniversitar- elaborare participativă
o Standarde de evaluare și
asigurarea calității în învățământul preuniversitar
o Metodologia de acordare
diferențiată a gradației de merit
o Desegregare
gn:justify'>o Standarde de evaluare și
asigurarea calității în învățământul preuniversitar
o Metodologia de acordare
diferențiată a gradației de merit
o Desegregare
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu