marți, 6 septembrie 2016


ANUL SCOLAR 2016 – 2017, CU MODIFICARI, NOUTATI,…

     Ministrul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, Mircea Dumitru, şi secretarul de Stat Monica Cristina Anisie au susţinut joi, 1 septembrie, o conferinţă de presă pe tema pregătirilor derulate de Ministerul Educaţiei, în perspectiva începerii anului şcolar 2016-2017.

     În acest context au fost prezentate atât activităţile curente desfăşurate în perioada premergătoare debutului noului an şcolar, cât şi noutăţile în materie de politici educaţionale pe care Ministerul Educaţiei a decis să le adopte pentru a veni în sprijinul elevilor, profesorilor şi părinţilor.

     „Şcoala este în primul rând pentru elevi şi despre elevi, dar evident trebuie făcută şi de către profesori, care sunt mentori, formatori, adică cei care au grijă de dezvoltarea personalităţii elevilor. Transformarea necesară în învăţământul preuniversitar este una structurală, de aceea îmi doresc ca în mandatul pe care îl am să începem, dacă nu aceste transformări structurale ca atare, cel puţin un dialog onest, deschis, în aşa fel încât să avem în viitorul apropiat un teren fertil  pe care putem să impunem aceste transformări structurale”, a declarat ministrul Mircea Dumitru.

     În acest sens, ministrul Educaţiei a punctat câteva măsuri adoptate în ultimele două luni: aprobarea, în premieră, a Statutului Elevului, acordarea de manuale gratuite pentru elevii claselor a XI-a şi a XII-a, conform prevederilor legale, decontarea integrală a navetei elevilor, revizuirea cadrului legal privind combaterea segregării şcolare, dezvoltarea învăţământului profesional-dual şi profesionalizarea managementului şcolar.

      În legătură cu acest ultim aspect, ministrul Mircea Dumitru a fost ferm: „După 10 ani de intruziune politică în şcoală credem că este momentul pentru reprofesionalizarea managementului şcolar. În luna octombrie vom organiza concursuri de directori pentru toate unităţile de învăţământ, de la grădiniţă la liceu. Vom trimite observatori care să se asigure  de desfăşurarea în condiţii de intransigenţă şi corectitudine a acestor concursuri”.

     Secretarul de stat Monica Cristina Anisie a detaliat măsurile introduse de Ministerul Educaţiei, începând cu structura anului şcolar şi terminând cu examenele naţionale. Astfel, în calendarul anului şcolar 2016-2017 au fost corelate perioadele de vacanţă şi perioadele de cursuri pentru a optimiza calendarele examenelor şi ale concursurilor naţionale. O atenţie specială a fost acordată programului naţional „Şcoala altfel”, al cărui program de desfăşurare a fost flexibilizat. Programul se va întinde pe durata a 5 zile lucrătoare, lăsând la decizia comunităţii şcolare perioada pentru derularea programului, după cum urmează: 21 noiembrie – 2 decembrie 2016, 27 februarie – 31 martie 2017 şi 15 mai – 9 iunie 2017 (învăţământul preşcolar şi primar), respectiv 17 octombrie – 2 decembrie 2016, 27 februarie – 31 martie 2017 şi 15 mai – 9 iunie 2017 (învăţământul gimnazial, liceal, profesional şi postliceal).

     În ceea ce priveşte examenele naţionale, au fost optimizate calendarele de desfăşurare pentru a evita suprapunerile şi suprasolicitarea activităţilor de organizare. Mai exact, prima sesiune a examenului de Bacalaureat din anul 2017 se va încheia pe 24 iulie, în timp ce a doua va avea ca punct final data de 21 august. O altă modificare, valabilă şi în cazul Evaluării Naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a, vizează eliminării prevederii conform căreia nota finală după soluţionarea contestaţiilor se modifică numai în cazul în care, între nota iniţială şi nota de la contestaţii există o diferenţă de minimum 0,5 puncte.

     În procesul de admitere în învăţământul liceal de stat, ponderea mediei claselor V-VIII în calculul mediei de admitere a fost redusă la 20% (de la 25%) tocmai pentru a accentua importanţa Evaluării Naţionale la finalul clasei a VIII-a. De asemenea, repartizarea computerizată a elevilor în clasa a IX-a se va realiza într-o singură etapă, urmată de o perioadă dedicată rezolvării cazurilor speciale, conform metodologiei.

      Tot din dorinţa de a descongestiona activitatea din timpul vacanţei de vară, examenul pentru definitivare în învăţământ se va organiza în perioada vacanţei de primăvară (luna aprilie).

      Secretarul de stat Monica Cristina Anisie a făcut un apel public către cadrele didactice pentru a veni în sprijinul Ministerului Educaţiei în procesul de debirocratizare a activităţii din şcoală. „Am redus numărul de comisii din cadrul unităţii de învăţământ de la 24 la 7. Un profesor nu trebuie să fie preocupat să facă hârtii, ci de modul în care îşi pregăteşte lecţia şi de modul în care se prezintă la lecţie. Trebuie să nu mai avem elevi plictisiţi la şcoală, trebuie să înţeleagă toţi colegii mei, profesorii, că este momentul să-i motiveze pe elevi, să-i facă să vină cu drag la şcoală”, a declarat Monica Cristina Anisie. Aceasta a mai anunţat că până la finalul anului 2016 va fi aprobat şi Codul Etic pentru învăţământul preuniversitar.

     De asemenea, cei doi demnitari au solicitat autorităţilor locale să se implice mai mult în asigurarea unei baze materiale care să permită desfăşurarea unui proces didactic la parametri optimi.

Detalii:
1. STRUCTURA ANULUI ȘCOLAR 2016 – 2017 (OM 4.577/ 20.07.2016)
o 35 de săptămâni de cursuri, însumând 169 de zile lucrătoare, şi se structurează în două semestre: semestrul I (12 septembrie 2016 – 3 februarie 2017) şi semestrul al II-lea (13 februarie 2017 – 16 iunie 2017)
o 26 mai 2017 – încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a
o 9 iunie 2017 – încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a
o 16 iunie 2017 – final cursuri
o Vacanța de primăvară – două săptămâni
o Flexibilizarea perioadei programului național “Școala altfel”
o Corelarea perioadelor de vacanță / cursuri pentru optimizarea calendarelor examenelor și a concursurilor naționale
o 1 Iunie – activități de sărbătorire a Zilei Internaționale a Copilului
2. Examene naționale
i. Bacalaureat – OM 5.070 / 31.08.2016
ii. Evaluare Națională a elevilor de clasa a VIII-a – OM 5.071 / 31.08.2016
o Concluzii 2016:
1. Reducerea numărului actelor de corupție prin acțiuni de prevenire și combatere (procedura de transport și de evaluare a lucrărilor în alt județ)
2. Suprapunerea activităților din cadrul comisiilor de examene (calendarul elaborat în anul anterior a prevăzut activități pe toată perioada vacanței)
3. Divergențe exprimate de opinia publică referitoare la modalitatea de stabilire a notei finale în urma contestațiilor
 NOUTATI 2017:
1. Am optimizat calendarele pentru evitarea suprapunerilor și a suprasolicitării activităților de organizare
2. Am eliminat prevederea conform căreia nota finală după contestații se modifică numai în cazul în care, între nota inițială și nota de la contestații, există o diferență de minimum 0, 5 puncte
3. Admiterea în învățământul liceal – OM 5079 / 31.08.2016
-  NOUTATI ADMITERE 2017:
1. În calculul mediei de admitere, ponderea mediei claselor V – VIII reprezintă 20%, în comparație cu 25% în anul școlar actual.
2. Admiterea în liceu se va realiza într-o singură etapă computerizată, urmată de o etapă în care se vor analiza cazuri speciale. Astfel, admiterea se va finaliza mai repede.
- RESURSE UMANE
i. Definitivat
ii. Titularizare
1. Metodologiile sunt în lucru, în etapa de consultare cu partenerii de dialog social, cu care deja s-au agreat calendarele de organizare și desfășurare.
2. Examenul pentru definitivare în învățământ se va organiza în perioada vacanței de primăvară (luna aprilie).
3. Concursul pentru ocuparea posturilor didactice va avea loc în data de 12 iulie 2017.
5. Programe naționale
- PROGRAMUL NATIONAL “SCOALA ALTFEL” (OM 5085)
1. Metodologie specifică, menită să ducă la o abordare coerentă a Programului național ”Școala altfel” .
2. Se va întinde pe durata a 5 zile lucrătoare lăsând la decizia comunității școlare perioada pentru derularea programului, după cum urmează:
- 21 noiembrie – 2 decembrie 2016,
- 27 februarie – 31 martie 2017 şi
 - 15 mai – 9 iunie 2017 (învăţământul preşcolar şi primar), respectiv
- 17 octombrie – 2 decembrie 2016,
 - 27 februarie – 31 martie 2017 şi
- 15 mai – 9 iunie 2017 (învăţământul gimnazial, liceal, profesional şi postliceal).
3. Proiectarea programului „Școala altfel” se va realiza în patru etape:
a) investigarea intereselor copiilor preșcolari/elevilor;
b) alcătuirea ofertei „Școala altfel” (totalitatea activităților educative din care preșcolarii/elevii pot să aleagă);
c) înscrierea copiilor preșcolari/elevilor la activități;
d) elaborarea detaliată a programului pe baza opțiunilor individuale ale copiilor preșcolari/elevilor.
- PROGRAMUL NATIONAL DE ACORDARE A UNUI SUPORT ALIMENTAR (“MASA CALDA”)
– Program pilot aflat în faza de avizare interministerială care se va desfășura în 50 de unități de învățământ cu aproximativ 30. 000 de beneficiari, elevi și preșcolari.
– Diversitate a unităților de învățământ alese (rural, urban mic, urban mare, dispersie geografică, facilități diferențiate)
-         FIECARE COPIL ÎN GRADINITA
– Acordarea de tichete valorice pentru susținerea participării preșcolarilor din familii cu condiții socio-economice precare la activitățile didactice din grădinițe.
- DEZVOLTAREA INVATAMANTULUI PROFESIONAL DUAL
– Se dezvoltă cadrul legislativ pentru asigurarea unui parcurs educațional prin învățământul dual pentru absolvenții clasei a VIII-a
- POLITICI NAȚIONALE
o Asigurarea manualelor școlare pentru elevii claselor a XI-a și a XII-a
– S-a aplicat pentru prima dată prevederea din Legea Educației Naționale conform căreia elevii ciclului superior al liceului beneficiază de manuale gratuite
– Date: 3.6000.000 de manuale școlare, 30 milioane de lei, 375.000 de elevi
- ROFUIP
– Realizarea unui regulament – cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar pe baza căruia fiecare unitate de învățământ își va elabora propriul regulament
– Cea mai importantă prevedere care vizează, într-o primă fază, debirocratizarea în sistemul de educație este reducerea numărului de comisii din cadrul unității de învățământ de la 24 la 7
- STATUTUL ELEVULUI
– Am elaborat, în parteneriat cu reprezentanții elevilor, actul normativ ce reglementează atât drepturile, cât și obligațiile elevilor
- DECONTAREA NAVETEI ELEVILOR
– Proiect de OUG de modificare a LEN care prevede decontarea integrală a navetei elevilor
- PROFESIONALIZAREA MANAGEMENTULUI SCOLAR
– Creșterea calității actului educațional în mediul școlar presupune și profesionalizarea funcției de management. După o perioadă de aproximativ 10 ani, vom organiza concurs pentru ocuparea funcțiilor de director și directori adjuncți.
– Calendarul și metodologia sunt aprobate prin OM 5080 / 31.08.2017
– Concursul se va desfășura începând cu 12 octombrie 2016, data probei scrise organizată la nivel național. Proba de evaluare a CV-ului și interviul vor fi organizate în perioada 13 octombrie 2016 – 11 noiembrie 2016
-         ASIGURAREA SECURITATII ÎN SCOLI
– Planul naţional comun de acţiune (MDRAP – MENCŞ – MAI) pentru creşterea gradului de siguranţă a elevilor şi a personalului didactic şi prevenirea delincvenţei juvenile în încinta şi în zonele adiacente unităţilor de învăţământ preuniversitar
- IN LUCRU:
o Elaborarea programelor școlare pentru gimnaziu
o Învățământul dual – modificări legislative pentru asigurarea unui cadru coerent
o Debirocratizarea muncii profesorului – consultare publică online
o Codul de etică pentru învățământul preuniversitar- elaborare participativă
o Standarde de evaluare și asigurarea calității în învățământul preuniversitar
o Metodologia de acordare diferențiată a gradației de merit
o Desegregare
gn:justify'>o Standarde de evaluare și asigurarea calității în învățământul preuniversitar

o Metodologia de acordare diferențiată a gradației de merit
o Desegregare

Niciun comentariu: